• 1404/07/28 - 16:25
  • - تعداد بازدید : 68
  • - تعداد بازدیدکننده : 53
رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه قم مطرح کرد:

کتابخانه ها در ارتقای کیفیت پایان نامه‌ها نقش کلیدی دارند/ انتقال تمامی فرآیندهای ثبت پیشینه، پروپوزال و مشابهت یابی پایان نامه‌ها به کتابخانه های دانشگاه

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه قم با اشاره به انتقال فرآیندهای ثبت پیشینه، پروپوزال و مشابهت یابی پایان نامه ها به کتابخانه های دانشگاه، از قرارگیری دانشگاه قم در فهرست ده دانشگاه برتر کشور در این حوزه خبر داد و بر نقش کلیدی کتابخانه ها در ارتقای کیفیت پایان نامه ها تأکید کرد.

دکتر علی اکبر احمد لو در گفت و گو با واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، با بیان اینکه "خدمات ثبت پیشینه، پروپوزال، پایان نامه و مشابهت یابی در سایر دانشگاه ها  پیشتر از طریق معاونت های آموزشی و تحصیلات تکمیلی انجام می شد"، تصریح کرد: تقریباً از سه سال پیش، دانشگاه های قم، فردوسی مشهد و تربیت مدرس این مسئولیت را به کتابخانه ها محول کردند و به تدریج بسیاری از دانشگاه های کشور این خدمات را از طریق کتابخانه ها ارائه دادند.

وی در تشریح فرآیند کنونی گفت: در مرحله نخست، دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید پیش از آغاز نگارش پایان نامه، پیشینه پژوهش خود را در سامانه های ایرانداک ثبت کنند. سپس اقدام به تدوین و ثبت پروپوزال در سامانه مخصوص نموده و کد رهگیری دریافت کنند. پس از تأیید ایرانداک و کتابخانه، مراحل بعدی برای تدوین پایان نامه انجام می شود.

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه قم ادامه داد: پس از آماده شدن پایان نامه برای دفاع، اثر در سامانه مشابهت یابی بارگذاری می شود. در دانشگاه قم، برای دانشکده هایی مانند حقوق، میزان مشابهت قابل قبول زیر ۲۰ درصد و برای سایر دانشکده ها حداکثر ۲۵ درصد تعیین شده است.

دکتر احمد لو با یادآوری آغاز این طرح در سال ۱۳۹۸، خاطرنشان کرد: راه اندازی این سامانه با هدف بهره برداری بهتر از پایان نامه ها و مقابله با تقلب صورت گرفت. همچنین در همان سال ها، سامانه «گنج» توسط ایرانداک راه اندازی شد که دسترسی دانشجویان به پایان نامه های سراسر کشور را ممکن ساخت.

وی افزود: هر کاربر می تواند هفته ای پنج عنوان پایان نامه که حداقل سه سال از زمان ثبت آن ها گذشته باشد را دانلود کند. این اقدام گامی مهم برای تشکیل بانک اطلاعاتی پایان نامه ها و بهره مندی کاربران از این منابع بود.

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه قم با اشاره به اطلاع رسانی های انجام شده از طریق سایت و کانال های ارتباطی کتابخانه، تأکید کرد: نیاز است اطلاع رسانی در بسترهای مختلف تداوم یابد تا دانشجویان با مشکل مواجه نشوند. در آغاز راه، مشابهت یابی توسط کتابخانه انجام می شد، اما اکنون این مسئولیت به دانشجویان واگذار شده و کتابخانه تنها نظارت می کند.

دکتر احمد لو پیشنهاد داد: اگر نظارت شکلی پایان نامه ها نیز به کتابخانه ها  سپرده شود، مشکلات شکلی پایان نامه های کاهش یافته و کیفیت آنها به طور چشمگیری ارتقا خواهد یافت، زیرا ناظران شکلی با دقت و زمان بیشتری این امر را پیگیری خواهند کرد.

وی افزود: با نگهداری نسخ الکترونیکی پایان نامه ها در قالب کتابخانه دیجیتال، هرچه این آثار از نظر چکیده، فهرست، شیوه نامه و سایر بخش ها استانداردتر باشند، نظم و کیفیت آنها افزایش می یابد.

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه قم با بیان اینکه «کتابخانه های دانشگاه قم همواره در این حوزه حائز رتبه بوده است»، تصریح کرد: کارشناسان ما با تلاش بالا فعالیت می کنند و از آنجا که از پیشگامان ارائه این خدمات در کتابخانه ها بوده ایم، در بسیاری از زمینه ها عملکرد خوبی ارائه کرده ایم. با این حال، همواره راه های بیشتری نیز برای پیشرفت و بهبود وجود دارد.

دکتر احمد لو در پایان با تقدیر از حمایت های ریاست محترم دانشگاه، معاونت های محترم  پژوهشی و آموزشی، دانشجویی ، فرهنگی و روابط عمومی و اساتید، اظهار کرد: این دستاوردها حاصل همکاری جمعی است و تنها به کتابخانه مرتبط نیست. این مسیر ادامه دارد و به کتابداران سایر دانشگاه‌ها نیز پیشنهاد می کنم این خدمات را از طریق کتابخانه ها ارائه دهند تا به عنوان خدمتی نوین در کتابخانه های کشور ثبت شود.

  • گروه خبری : پژوهش
  • کد خبر : 5730

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تاریخ آخرین به روز رسانی: 1404/07/28 16:25