دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در دانشگاه‌ها نقش بسیار مهمی در بهبود و ارتقای کیفیت آموزشی، پژوهشی و اجرایی دارد. این دفتر با هدف تحلیل نظام‌مند و راهبردی عملکرد مؤسسه، شناسایی نقاط قوت و ضعف، و نهادینه کردن فرهنگ نظارت و ارزیابی ایجاد شده است.

 

اهمیت و چرایی وجود این دفتر شامل موارد زیر است:

۱. ارتقای کیفیت: با نظارت و ارزیابی مستمر، کیفیت مؤلفه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و اجرایی بهبود می‌یابد.

۲. افزایش بهره‌وری: با استفاده از فرایندهای نظام‌مند نظارت و ارزیابی، بهره‌وری در تمامی حوزه‌های عملکردی مؤسسه افزایش می‌یابد.

۳. پاسخگویی: این دفتر زمینه‌های پاسخگویی مؤسسه به ذینفعان داخلی و بیرونی را تقویت می‌کند.

۴. آمادگی برای ارزیابی بیرونی: نهادینه کردن ارزیابی درونی به مؤسسه کمک می‌کند تا برای ارزیابی‌های بیرونی آماده باشد.

۵. ایجاد وحدت رویه: این دفتر با ایجاد وحدت رویه در امر نظارت و ارزیابی، هماهنگی و انسجام بیشتری در عملکرد مؤسسه ایجاد می‌کند.

 

وظایف گروه نظارت و ارزیابی بر اساس مصوبه بهمن ماه ۱۳۸۷ هیات امنای محترم دانشگاه قم به شرح ذیل می باشد:

۱. اجرای مصوبات شورای نظارت و ارزیابی دانشگاه.

۲. ایجاد هماهنگی با واحدهای تابعه در دانشگاه به منظور جمع‌آوری اطلاعات و آمار مورد نیاز.

۳. تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط و ارایه گزارش به شورای نظارت و ارزیابی دانشگاه.

۴. همکاری با گروه‌های اعزامی نظارت و ارزیابی از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

۵. ایجاد هماهنگی و ارتباط میان شورای نظارت و ارزایابی دانشگاه و دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

۶. تهیه گزارش مربوط به کیفیت آموزشی دانشگاه بر اساس الگوهای تنظیم شده از سوی شورای نظارت و ارزیابی آموزشی کشور و ارایه آن به ریاست دانشگاه جهت انعکاس به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان هر نیمسال تحصیلی.

۷. ارزیابی ارتقاء کیفیت و کمیت فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجرایی و میزان کارآیی برنامه‌ها و مقررات بر اساس عوامل و شاخص‌های تعیین شده.

۸. جمع‌آوری و ارایه نظرات و پیشنهادهای لازم در جهت اصلاح و بهبود کیفیت آموزشی در دانشگاه.

۹. ارزیابی روش تدریس اعضاء هیأت علمی دانشگاه و تلاش در جهت انتخاب مناسب‌ترین روش تدریس برای هر موضوع درسی از طریق تکمیل فرم‌های پرسش‌نامه توسط دانشجویان و نظرخواهی از دانش‌آموختگان در مورد نقاط قوت و ضعف نحوه آموزش در دانشگاه.

۱۰. بررسی و تصویب طرح‌های مربوط به نظارت و ارزیابی دانشگاه.

۱۱. بررسی وضعیت آموزشی، پژوهشی، و رفاهی اعضاء آموزشی دانشگاه و یافتن شاخص‌ها و عوامل تأثیرگذار بر کیفیت آموزش.

۱۲. بررسی و ارزیابی مستمر کارکرد گروه‌های آموزشی، دانشکده‌ها و واحدهای دانشگاهی و ارایه گزارش به معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه.

۱۳. بررسی مشکلات و موانع رشد کیفی آموزش در دانشگاه و ارایه طرح‌های مناسب جهت بهبود و افزایش سطح کیفی آموزشی دانشگاه .

۱۴. ارتباط با دانشگاه‌های معتبر جهان و کسب اطلاع از نحوه تلاش‌ها و دستاوردهای نوین در زمینه نظارت و ارزیابی آموزش و استفاده بهینه از آن .

۱۵. برنامه ریزی و ارزیابی منظم فعالیت‌های مدیران مرتبط با امور آموزشی دانشگاه .

۱۶. پیشنهاد برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای اعضای هیأت علمی و مدیران دانشگاه در جهت ارتقای کیفیت آموزشی و مدیریت آموزشی دانشگاه

۱۷. انجام بررسی‌های لازم در زمینه تغییر و یا توسعه برنامه‌های درسی و آموزشی و ارایه پیشنهاد به معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی .

۱۸. تهیه آیین‌نامه و تحصیلات تکمیلی .

۱۹. تهیه آیین‌نامه و دستورالعمل‌های لازم در زمینه مربوط .

۲۰. نظارت بر نحوه اجرای امتحانات میان ترم و پایان ترم دانشگاه .

۲۱. نظارت بر حسن اجرای مقررات آموزشی دانشگاه و ارایه گزارش موارد تخلف به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه.

تاریخ آخرین به روز رسانی: 1404/03/06