امام حسین علیهالسلام سفینه نجات عبور از فتنههای دنیا است
آیت الله میرباقری گفت: سفینه نجات برای عبور از فتنههای دنیا امام حسین علیهالسلام است. و راهش این است که از این فرصت استفاده کنیم و خیمه عزاداری امام حسین علیهالسلام را در دلهایمان به پا کنیم.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم آیت الله محمدمهدی میرباقری در مراسم شب اول ماه محرم که میزبانی مسجد الغدیر دانشگاه قم برگزار شد، عنوان کرد: ایام محرم دوباره نسیم رحمت از سوی عاشورای امام حسین علیهالسلام به سوی ما وزیده و فرصت بسیار مغتنمی است. شب قدر اولیای خداست و میشود در این ایام کوتاه با امام حسین علیهالسلام راههای طولانی را طی کرد. بزرگان تصمیمهای بزرگ خود را بر سر سفره امام حسین علیهالسلام میگرفتند، همت و تلاش میکردند که در ایام محرم به مقصد برسند. ان شاالله ما نیز بتوانیم از این فرصت ارزشمند بهره ببریم.
وی افزود: هیچ زمان بیش از الان احتیاج به استفاده از پرتو امام حسین نداریم. انشاءالله روز عاشورا که میشود خود را در خیمهگاه امام حسین علیهالسلام ببینیم. همه موانع را کنار زده باشیم و ملحق شده باشیم به شهدای کربلا. راه باز است و انشاءالله که بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و موانع را برداریم. اگر کسی با سیدالشهدا حرکت کرد راه کوتاه میشود. سفینه نجات برای عبور از فتنههای دنیا امام حسین علیهالسلام است. و راهش این است که از این فرصت استفاده کنیم و خیمه عزاداری امام حسین علیهالسلام را در دلهایمان به پا کنیم.
آیت الله میرباقری با اشاره به دستورات امام رضا علیهالسلام برای محرم اضافه کرد: مراقبههای خاص محرم مراقبههای خودش است و با ایام دیگر تفاوت دارد. هشت دستوری که امام رضا علیهالسلام برا ایام محرم دارند برای مراقبه ماه محرم است که ان شالله مراجعه بفرمایید و حتما استفاده کنید. اگر انسان بر این دستورات مقید باشد، اینها یک اکسیر اعظم هستند که جنس انسان را عوض میکنند و انسان را از دنیا آزاد میکند. ما در این ایام بیش از هر زمان دیگری محتاجیم به اینکه به امام حسین علیهالسلام پیوند بخوریم تا بتوانیم در پرتو عاشورا از سر سفره دنیا برخیزیم، به استقامت برسیم و آماده شویم برای تکالیف سنگینی که بر دوش ما آمده است.
وی افزود: وقتی خدا متعال تکلیفی را بر دوش ملتی میگذارد، دو وجه دارد؛ یک وجه این است که کاری که از توان انسان خارج است بر عهدهاش قرار نمیگیرد و یک وجه دیگر هم این است که اگر کاری به عهده شما گذاشته شد بدانید که توانش را دارید، پس شانه خالی نکنید. این باری که بر دوش ملت عزیز ایران گذاشته شده هم از همین جنس است و انشاءالله میشود برداشت.
آیت الله میرباقری تشریح کرد: ما از هر زمانی بیشتر احتیاج داریم به اینکه در این ایام گره بخوریم به امام حسین علیهالسلام؛ با بکای بر سیدالشهدا و با زیارت سیدالشهدا که رزقهای خاص ماه محرماند. در محرم فضا، فضای حزن است و در اختیار ما هم نیست. پس در این فضای متحول عالم باید سعی کنیم خودمان را انشاءالله به امام حسین علیهالسلام برسانیم.
وی با بیان نکاتی از سوره انفال ادامه داد: سوره انفال از سورههای فوقالعادهایست که معارف بسیاری در آن نهفته. در روایات قرائت این سوره آمده کسی که این سوره و سوره برائت را در هر ماه بخواند نفاق از دلش برداشته میشود و حالا این را باید با مضمون سوره دنبال کنیم. چرا که قرآن فقط الفاظ نیست. این نوری است که از عالم بالا نازل شده، کلام خداست که نازل شده و این کلام اگر به سمع جان ما برسد و در جان ما نفوذ کند آثارش در ما ظاهر خواهد شد.
وی افزود: از برکات قرآن این است که نفاق و دورویی از وجود انسان برداشته میشود، انسان مومن میشود و برکات زیادی دارد. خدای متعال وقتی میخواهد جنگ بدر را در این سوره توضیح دهد با یک بیان فوقالعاده قابل توجه و تام خدای متعال میفرماید:« خدای متعال شما را از خانه خودت بیرون آورد به سمت کاری بزرگ.» که البته بیت پیامبر فقط این خانهی گلی نیست ولی ظاهر آیه فعلا همین است که پیامبر از منزل بیرون آمدند و به سمت یک کار بزرگ حرکت کردند. اخرج ربکم طرحی است که پروردگار دارد با پیغمبر کاری را در عالم شروع میکند. و بناست با این اقدام پیامبر، حقی در عالم به پا شود. در عین حال این کار به حدی بزرگ بود که دستهای از مومنین کراهت داشتند این کار را ببینند.
آیت الله میرباقری گفت: این کراهت معنایش این نیست که از دست حضرت ناراضی بودند؛ ولی نمیتوانستند بار این تکلیف سنگین را تحمل کنند. یکی از نکات قابل تامل کراهت است که جایی انسان گاهی از تکلیف خدا هم کراهت دارد. اما خداوند میفرماید:« ما شما را در مسیر شرتان پیش نمیبریم.» یعنی ممکن است شما را جایی به اموری وادار کنیم که کراهت دارید ولی خیرتان در آن است. خداوند نبیاکرم را نیز از خانه به سمت مقصد بزرگی بیرون آورد که در ادامه آیات توضیح داده میشود. اما عدهای از مومنین چون نمیدانستند که این مسیر به کجا ختم میشود آماده نبودند.
وی افزود: خدای متعال وقتی یک تکلیف را بر دوش آدم میگذارد، با بیاناتی راه را برایش روشن میکند. خداوند انسان را در تاریکی و ابهام نمیبرد. خداوند در سوره انفال آورده که تکلیف را برایشان روشن کردیم ولی گویا اینها به سمت مرگ سوق داده میشدند. و خداوند انسان را نهی میکند از فرار کردن. فرار از میدان مبارزه جز گناهان کبیره است. خداوند در سوره مبارکه برائت نیز نهی کردهاند که انسانها حق ندارند فرمان مولای خود را پشت سر بگذارند و از آن تخلف کنند. حق ندارند جایی مراقب نفس خود باشند و حواسشان به پیغمبر خدا نباشد. که البته در احد این اتفاق افتاد و عدهای جان پیامبر را در خطر رها کرده و فرار کردند. آنهایی که فرار کردند یک دسته منافقین بودند که تکلیفشان روشن است. بعد هم وقتی کار به اینجا رسید و فرار کردند و حضرت را تنها گذاشتند، تحلیلشان این بود که ما شکست خوردیم و این شکستن معنایش این است که ما حق نیستیم. و عده ای دیگر کسانی بودند که تا مرگ را نزدیک به خود دیدند ترسیدند و نتوانستند به استقبال مرگ بروند ، لذا پیامبر را تنها گذاشتند.
آیت الله میرباقری اظهار کرد: انسان اگر نقطه ضعفهایی که هست، تعلقاتی که هست و گرفتاریهایی که دارد را از خود پاک نکند در صحنهای خاص شیطان دقیقا روی همان نقاط دست میگذارد. ولو انسان طالب شهادت باشد، نمیتواند به سمت شهادت برود و از قافله شهدا جا میماند.
وی بیان کرد: خدا میخواست با این کلمات خودش به وسیله ی نبی اکرم صل الله علیه و آله و امیرالمومنین علیه السلام کاری را شروع کند که به ظهور ختم میشود. خدای متعال پیغمبر را از خانه بیرون آورده به سمت یک کار بزرگ. و صرفا پیامبر را بیرون نیاورده که با مسلمانان کاروان تجاری را فتح کنند. آن هم البته مهم است اما این کجا و آن کجا. ببینید بدر آغاز یک چنین چیزی است. در روایات، بدر خیلی جایگاه فوق العادهای دارد و در روایات دیدید کسانی که منتظر امام زمان هستند اگر خوب به وظایفشان عمل کنند و در دوران غیبت کنار امام بایستند، مثل کسانی هستند که در بدر در کنار رسول خدا در میدان جنگ بودند. نقطه آغاز این سیر از بدر است. یک اردوگاهی است از بدر شروع شده و به ظهور ختم میشود.
آیت الله میرباقری ادامه داد: یکی از نکات خیلی مهم در فتوحات اسلامی این است که آنهایی که در دورههای غربت میایستند و استقامت میکنند ولو دوران پیروزی را نبینند یا حتی شهید نشوند و در راه استقامت میکنند، در طرح امام حرکت کنند و تخلف نکنند از صدیقان و شهدا هستند. آنهایی که در میدان قتال کشته میشوند که تکلیفشان روشن است و آنهایی که کشته نمیشوند هم از صدیقون هستند.
وی گفت: قرآن میفرماید که خدای متعال ارادهاش این بود که با این پیغمبر و با این ائمه راه عقبهی کفار را قطع کند تا حق در عالم محقق شود. پیامبر وقتی در بدر پیروز میشوند حق تثبیت میشود و آغاز پیروزیهای نبی اکرم بدر است. پیروزی عجیبی هم هست اما این حقی که اینجا تثبیت میشود و این پیروزی بدر مقدمهی چیز دیگریست و خدای متعال این پیروزی را مقدمهی کار بزرگی قرار داده است. خداوند میخواهد آن حقی که دست پیغمبر و دست آل پیامبر است را در عالم محقق کند. حق برسد به نبی اکرم. عالم بر محور نبی اکرم و امیرالمومنین و امام زمان عجل الله شکل بگیرد.
آیت الله میرباقری تشریح کرد: دوتا جریان امامت وجود دارد. یکی امامت حق و یکی امامت باطل. یکی حق را به دست دارد و دیگری چیزی دستش نیست و میخواهد فرمان خود را در عالم اجرا کند. الان مستکبرین عالم همینگونه هستند و کاری با انبیا و خدا ندارند. این داستانی که الان شما میبینید در عالم همان امتداد بنی امیه است. پیروزی بدر با امیرالمومنین محقق شد. حق دیگری هم هست که در دوران ظهور به دست حضرت مهدی علیه السلام محقق شده و بساط باطل جمع خواهد شد. در روایات بین بدر و ظهور خیلی ارتباط وجود دارد. ملائکه ای که در بدر آمدند در ظهور خواهند آمد و این فتح از اینجا شروع میشود تا ظهور ادامه مییابد و این ارادهی خداوند متعال است.
نظر دهید