• 1404/07/23 - 12:39
  • - تعداد بازدید : 33
  • - تعداد بازدیدکننده : 28
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد:

آموزش آینده با «نقشه ژنوم» و هوش مصنوعی شخصی‌سازی می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تاریخچه مقاومت در برابر فناوری‌های جدید، از ایده انقلابی "آموزش مبتنی بر نقشه ژنوم" رونمایی کرد و هوش مصنوعی را کلید طراحی برنامه‌های درسی کاملاً منطبق بر علایق و استعدادهای هر فرد دانست.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، دکتر جواد حاتمی در پنجمین سخنرانی از مجموعه سخنرانی های همایش «ملاحظات آموزش در عصر هوش مصنوعی، که صبح امروز در دانشگاه قم برگزار شد، در سخنرانی تحت عنوان «تحول دیجیتال؛ هوش مصنوعی و آینده آموزش» به ارائه دیدگاه‌های خود پرداخت و گفت: هر تکنولوژی که آمده، جمعی مشعوف و جمعی ناراحت شده‌اند. تاریخ ما تاریخ درخشانی در استقبال از هوش مصنوعی نیست.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه آموزش دوران‌های باستان را داریم که آموزش ویژه اشراف بوده است. بعد که جهان صنعتی شد، برنامه درسی صلاحیت‌محور مطرح شد و هنوز هم همین جریان وجود دارد.

این استاد دانشگاه سپس ایده نوآورانه خود را مطرح کرد و گفت: من ایده‌ای دارم که برای اولین بار در کنفرانس دانشگاه مشهد مطرح کردم: ما می‌توانیم آموزش مبتنی بر نقشه ژنوم داشته باشیم. اگر یک طرف نقشه ژنوم داشته باشیم و یک طرف هوش مصنوعی، می‌توانیم برنامه درسی منطبق بر علایق افراد را داشته باشیم و این اصلاً دور از ذهن نیست.

دکتر حاتمی در توضیح شایستگی‌های پایه برای چنین سیستم آموزشی گفت: شایستگی‌های پایه، ارتباطات، مدیریت افراد، شایستگی‌های انتقال‌پذیر، استدلال منطقی، راهبری و توسعه فردی هستند. برای توسعه این ویژگی‌ها باید برنامه درسی متناسب داشته باشیم.

وی با اشاره به فرآیند حرفه‌ای شدن، اظهار کرد: چطور حرفه‌ای می‌شویم؟  چندین مرحله است که بعد از فارغ‌التحصیل شدن باید این مراحل را طی کنیم تا حرفه‌ای شویم؛ دانش، مهارت عملی، مهارت‌های اجتماعی و مسئولیت، ارزش‌ها، طرز فکر و اصول حرفه‌ای، مهارت‌های ارتباطی و رهبری از جمله این موارد هستند.

این استاد دانشگاه با هشدار درباره استفاده نادرست از فناوری افزود: استفاده غیرمتخصص از هوش مصنوعی یعنی به خطا رفتن. ما تکنولوژی را برای قبل آموزش، حین و بعد از آن داریم.

دکتر حاتمی با ارائه آمارهای جهانی استفاده از هوش مصنوعی تصریح کرد: آمار استفاده از هوش مصنوعی در جهان به میلیارد بار (۲۴ میلیارد بار) است. اولین کشور آمریکا ۵ و نیم میلیون بار و دومین کشور هند ۲ میلیارد بار است و در ابزارها، چت جی‌پی‌تی ۱۵ میلیون بار استفاده شده است.

وی در پایان، یکی از کلیدی‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش را اینگونه تشریح کرد: یکی از مشکلاتی که در آموزش داریم این است که تکلیفی که برای دانشجو تعیین می‌کنیم تا چه حد نزدیک به توانایی اوست و در مراحل بعد چقدر آن را سخت کنیم که برای این موارد هوش مصنوعی کمک کننده است.

  • گروه خبری : پژوهش,عمومی
  • کد خبر : 5700

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید