هشتک من یک روابط عمومیام: سخنی با همدانشگاهیانم
سلام هم دانشگاهی عزیز! من را که خوب میشناسید، من روابط عمومی سازمان هستم. بخشی از سازمان که معتقدید مهمترین ویژگی آن توانایی ایجاد ارتباطات درون و برون سازمانی است

بخشی از سازمان که از آن به عنوان پل ارتباط بین افراد جامعه و سازمان یاد میکنند و معتقدند اگر این پل مستحکم نباشد کارآیی سازمان نمودی نخواهد داشت. همان بخشی از سازمان که با ابزار و مصالح بی جان، سخت، سفت و ساده موجود در طبیعت سروکار ندارد، بلکه با احساسات و عاطفه و در یک کلام «افکار عمومی» سر و کار دارد. همانجایی که مهمترین وظیفه آن پیش بینی، تحلیل و تفسیر افکار عمومی، گرایشهای ذهنی و مسائلی است که میتواند به نحو مطلوب یا نامطلوب بر عملیات و طرحهای سازمان تأثیرگزار باشد. روابط عمومی بخشی هست که از آن به عنوان «مغز و قلب سازمان» یاد میکنند. همانجایی که اگر درست عمل کند میتواند؛ شهرت، اعتبار و آبروی یک سازمان باشد و اگر کارائی لازم را نداشته باشد میتواند همه آن دستاوردها را بر باد دهد.
هم دانشگاهی عزیزم!
من به عنوان روابط عمومی خبرهای بیشتری را از شما منتشر کردهام و موفقیت شما به عنوان عضوی از سازمان، آرزوی دیرینه من بوده است. سعی کردم قبل از تولد واژههایی چون کاهش، تنزل و واژههایی از این دست؛ هشدار را برای مسئولان داده باشم. همیشه من به گفتههای شما گوش دادم و امروز که ۲۷ اردیبهشت و روز روابط عمومی و ارتباطات هست دوست دارم شما به گفتههای من گوش دهید. بگذار از همان اول بگویم که چرا به سوی شما آمدهام؟ دلیل آمدنم را از زبان حضرت مولانا بیان میکنم.
آمدهام که سرنهم، عشق ترا به سر نهم
من یکی از وفادارترین شخصها نسبت به شما هستم. و شاید عاشقترین افراد به شما.
شهید مطهری در بیان عشق معتقد است «وقتی دوست داشتن به حد اعلای خودش برسد تبدیل به عشق میگردد و در این مرحله هست که عاشق بدیها را نمیبیند و هر چه بدی میبیند حسن تلقی میکند».
میدونی برای چی آمدهام؟
آمدهام که ره زنم، بر سر گنج شه زنم آمدهام که زر برم، زر نبرم خبر برم
ابتدا سخنم را با ریاست محترم دانشگاه آغاز میکنم:
آقای رئیس دانشگاه
آمدهام که بگویم هر پرندهای با دو بال میپرد و بر اوج کوهها و قلههای موفقیت پر میکشد و بینندگان زمینی را مسحور زیبایی پرواز خودش میکند. شما برای پیشبرد امور عوامل مختلفی چون مدیر کل حوزه ریاست؛ معاونان دانشگاه، مشاوران، مشاوران ارشد و..... را در کنار خود دارید؛ اما فراموش نکنیم که آنها یکی از بالهای شما هستند و هیچ پرندهای با یک بال نمیتواند پرواز کند. اگر هم پرواز مختصری داشته باشد اوج نمیگیرد. اگر قصد اوج به قلههای تدبیر و موفقیت را دارید از شه بال دوم خودتان که بر کل سازمان سایه افکنده است خوب استفاده کنید.
آقای رئیس
آمدهام به شما بگویم که به قول آقای دکتر آزاد معاون روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اگر بخشی از سازمان یا معاونی و یا ادارهای ضعیف عمل کند، بینندگان چنان عنوان میکنند که آن معاونت یا آن بخش، ضعیف عمل میکند. اما اگر روابط عمومی سازمان ضعیف عمل کند این ضعف به نام آن بخش یا آن معاونت نوشته نمیشود بلکه به نام شخص شما نوشته میشود. میدانم که به کارهای خودت اطمینان داری و هدفتان ارتقای سازمان هست پس روابط عمومی سازمانت را دریاب. با تقویت روابط عمومی و بکار گرفتن بهترین، کارآمدترین، خلاقترین و خوشذوق و متخصصترین نیروها در این بخش و تجهیز آنان به بهترین دستگاهها و امکانات و تجهیزات زمینه دیده شدن بیش از پپیش سازمان را فراهم سازید.
آقای رئیس
مطمئنم با من هم عقیده هستید که اگر« روابط عمومی بخواهد تأثیرگذار باشد، باید از همه نظر در جایگاه بایسته و شایسته خود قرار داشته باشد». زمانی که جایگاه روابط عمومی در سازمان مورد تقویت قرار گرفت روابط عمومی بالنده ظاهر شده و خواهد توانست اهداف سازمانی را پی بگیرد. باور دارم که بخوبی میدانید که «روابط عمومی همانند نوری است که در تاریکی، مسیر و جهت مناسب را برای حرکت سازمان و مدیریت نشان میدهد»، روابط عمومی مانند خون است در پیکر دستگاه که باید خوب جریان داشته باشد. روابط عمومی، قلب تپنده سازمانهاست. روابط عمومی به مثابه اتاق شیشهای سازمان است و هرقدر که سازمان خوب عمل کند، ولی اگر روابط عمومی نتواند با مردم ارتباط برقرار کند در نهایت سازمان بازنده خواهد بود. «روابط عمومی تبلیغات نیست بلکه تبلیغات فقط یکی از کارهای روابط عمومی است».
آقای معاون
میدانید که چرا علیرغم تلاشهای شبانه روزی شما و تیمتان فعالیتهای شما دیده نمیشود؟ میدانید چرا علیرغم این همه وقت گذاشتن شما و همکارانتان هنوز نیمی از مخاطبان جامعهات از برنامهها و سیاستهای شما آگاه نیستند؟ آیا میدانید که چرا نمودی از حوزه فعالیتی شما در بیرون منعکس نمیشود؟ چون شما جلسات خودتان را بدون روابط عمومی برگزار میکنید. چون هنوز جای نیروهای روابط عمومی در بین تیم شما خالی است.
آقای معاون!
اگر یکی از نیروی شما حضور نداشته باشد، نیروی دیگرتان با توانایی کمتر شاید بتواند کار ایشان را انجام دهد. اما کار روابط عمومی یک کار تخصصی است و بجز نیروهای روابط عمومی شخصی دیگری نمیتواندآن را انجام دهد. شاید افرادی از درون مجموعهات گزارشهایی را تهیه کنند اما با صیقلزدنهای روابط عمومی زیباییها و تاثیرگذاری آن گزارش دوچندان میشود.
آقای معاون!
میدانم که به فکر موفقیت خودت هستید. میدانم در تلاش هستید نشان دهید که مدیران متخصصی نسبت به معاونان و مدیران قبلی بکار گرفتید. اما این کار را عکس روابط عمومی و زیر نویس آن عکس به بهترین نحو نمایش میدهد. این کار قابل گفتن نیست اما میتوان به تصویر کشید. پس هیچ جلسهای را بدون تیم روابط عمومی برگزار نکنید. روابط عمومی حتما جزء اعضای حقوقی شورهای شما باشد.
آقای معاون!
بهترین، متخصصترین، خوشذوقترین و با قریحهترین نیروی بخش خود را به شرطی که قلم زیبایی داشتهباشد به عنوان نیروی روابط عمومی بخشخودت انتخاب کن و زمینه ارتباط تنگاتنگ ایشان با روابط عمومی فراهم ساز. فکر نکنید با اختصاص دادن آن نیرو به عنوان رابط روابط عمومی؛ کارهای معاونتت مختل میشود و با کمبود نیرو مواجه هستی. این یک نفر میتواند با انعکاس خبار، کارایی، اثرگذاری بخش شما را بیشتر و بیشتر کند.
آقای معاون اداری و مالی
میدانم که تمام تلاش شما ارتقاء کیفیت خدمات سازمان هست. تخصیص بودجه بیشتر به روابط عمومی افزایش هزینه نیست بلکه «سرمایه گذاری استراتژیک جهت آیندهای موفق در تمامی ابعاد سازمان» میباشد. چنین تصور نکنید که اگر به جای آن دوربین این دوربین را بخریم توانستیم میزانی را در بودجه دانشگاه صرفهجویی کنیم. مطمئن باشید این کار در اثرگذاری کمتر آن عکس و آن گزارش بیتاثیر نخواهد بود.
ریاست محترم دانشکده
میدانم که در مجموعه شما استادان بسیار توانمند بکار گرفته شدهاند. گروههای فعال در دانشکدهای که جنابعالی مسئولیت آن را عهدهدار هستید از گروههای برتر کشور هستند. کیفیت آموزش دانشکده تحت مدیریت جنابعالی به گونهای است که هر ساله در آزمونهای کارشناسی ارشد و دکتری چندین رتبه تک رقمی تحویل میدهید. شنیدم که استادی از استادان دانشکده تحت مدیریت جنابعالی به عنوان استاد سرآمد آموزشی و یا پژوهشگر «پر استناد» حوزه خودش معرفی شده است. اخیر مقاله استاد دانشکده شما در مجلات Q1 با IF بسیار بالا چاپ شده است. شنیدم که مجله دانشکده شما به تازگی در پایگاه WOS و یا SCOPUS نمایه شده است.
آقای رئیس دانشکده؛
شنیدم که کیفیت همایشی که اخیرا یکی از گروههای دانشکده شما برگزار کرد بسیار بالا بود. مقالههای بسیار کیفی به این همایش ارسال شده بود. سخنرانان توانمندی هم از داخل و خارج از کشور در همایش شرکت کرده بودند. درست هست که اغلب پایاننامههای دانشکده پایاننامههای کاربردی و نیاز محور بوده است. من شنیدم اکثر موضوعات از «سامانه نان» انتخاب میشوند. خلاصه خبرهای خیلی خوب آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی در دانشکده شما اتقاق افتاده و جای بسی تقدیر و تحسین دارد. یاوران علمی دانشکده تحت مدیریت شما شنیدم از بهترین و توانمندترین نیروهای دانشگاه هستند. راستی برای انعکاس اخبار این همه موفقیت چه کار کردید؟ راستی چه کسی را از دانشکده خودتان به عنوان گزارشگر روابط عمومی معرفی کردید؟
آقای رئیس دانشکده
چه میزان از خبرهای وبسایت و یا کانال رسمی دانشگاه به انعکاس موفقیتهای دانشکده شما تعلق داشته است؟ در سال گذشته چه میزان خبر از دانشکده شما منعکس شده است؟ خبرنامه دانشکده در ترمهای گذشته و یا سالهای گذشته منتشر شده؟ میتوان به آرشیو این خبرنامهها دسترسی داشت؟ آیا وبسایت دانشکده روزآمد هست؟ آقای دکتر این همه موفقیت و این همه خبر خوش در دانشکده شما به مدیریت جنابعالی در انعکاس اخبار بستگی دارد. اگر انعکاس اخبار صورت نگرفته باشد رشتهها، استادها و دانشکده در کنج خلوت قرار میگیرد
آقای رئیس دانشکده:
یکی از بهترین، منظمترین و دست به قلمترین نیروهای دانشکده را به عنوان رابط خبری روابط عمومی معرفی کردید. میدونم که نسبت به آموزش مداوم ایشان نیز هم شما و هم روابط عمومی اهتمام دارید. بهترین راه برای انعکاس موفقیتهای دانشکده ارتباط بهتر رابط شما با روابط عمومی هست. و سعی کنید در جلسات مهم حتما روابط عمومی در جریان قرار بگیرد.
همدانشگاهیان عزیز من
مطمئن هستم که با من هم عقیده هستید که روابط عمومی «پیشانی دانشگاه» هست. و این بخش از سازمان دارای نیروهای محدودی هست. اگر همکاریهای رئیس، معاونان، روسای دانشکدهها و مدیران بخشها، استادان، یاوران علمی و دانشجویان دانشگاه نباشد نمیتواند این همه زیبائی را انعکاس دهد.
هم دانشگاهی عزیزم میدانم فرمایشات رهبری را مرتب دنبال میکنید. ایشان معتقدند که «جهاد تبیین یک فریضه است» و روابط عمومی عرصه جهاد تبیین هست. به نیکی میدانیم که هر چند در زمینه جهاد تبیین کارهای بیشتری صورت گرفته اما هنوز با رسیدن به ایدهال بسیار فاصله داریم. پس بیائیم پیمان ببندیم که «همه ما یک روابط عمومی برای سازمان باشیم» حال که بر سر این آرمان هم پیمان شدهایم پس روز روابط عمومی و ارتباطات بر همه ما مبارک باشد. میدانم که نتیجه این همدلی و هم پیمانی همان خواهد بود که مولوی عزیز فرمودند:
در این خاک، در این خاک، در این مزرعه پاک
بجز عشق، بجز مهر، دگر تخم نکاریم
نظر دهید