• 1404/01/25 - 23:51
  • - تعداد بازدید : 81
  • - تعداد بازدیدکننده : 73

دانشگاه‌ها و نهضت «آموزش نهج‌البلاغه »

حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم، یادداشتی را تحت عنوان «دانشگاه‌ها و نهضت آموزش نهج‌البلاغه» صادر کردند.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، در متن این یادداشت آمده‌است:

یک. رهبر فرزانه انقلاب در روز نخست سال جاری، ضمن اشاره‌ای به شخصیت بی‌نظیر و بی‌بدیل #امیرمؤمنان علیه السلام به فعالان فرهنگی کشور توصیه کردند در سال جاری «به مطالعه نهج البلاغه و آموزش نهج البلاغه توجه ویژه‌ای داشته باشند»

دو. از جمله‌ مهمترین و اثرگذارترین مراکز فرهنگی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور هستند که وظیفه اaصلی آنها تعلیم و تربیت و آماده‌سازی علمی و عملی و اخلاقی نسل جدید برای ایفای نقشی سازنده برای آینده ایران و جهان است. هر روز بیش از سه میلیون نفر از بهترین و فرهیخته‌ترین چهره‌های علمی و جوان ایران اسلامی در مراکز آموزش عالی کشور مشغول تحصیل و تدریس و تحقیق‌اند.

سه. انتظار می‌رود مدیران و مسؤولان این نهاد بزرگ و بی‌نظیر، این توصیه راهشگا و راهبردی رهبر فرزانه انقلاب را در سال جاری به طور ویژه مورد توجه قرار داده و آن را سرلوحه فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی و علمی خود قرار دهند.

چهار. معتقدم برای عمل به این توصیه در محیط‌های دانشگاهی هیچ نیازی به اختصاص هزینه‌های مالی ویژ‌ه‌ای وجود ندارد. بودجه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها آنقدر هست که نیاز به اختصاص بودجه خاصی برای این نوع فعالیت‌ها نیست؛ فقط یک «تغییر رویکرد» از سوی مسؤولان و یک «اراده معطوف به عمل» را از ناحیه مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها را می‌خواهد.

پنج.به نظر این بنده برخی از کارهایی که می‌توان، با کمترین هزینه و بیشترین بهره‌وری برای احیای #نهج‌البلاغه در دانشگاه‌ها انجام داد عبارتند از:

یک. تجهیز مساجد دانشگاه‌ها به متون یکدست و هماهنگ کتاب شریف نهج البلاغه (در کنار قرآن) به منظور قرائت همگانی صفحاتی از نهج البلاغه همراه با ترجمه‌ای‌ گویا و دقیق، بعد از نمازهای ظهر و عصر (دست‌کم هفته‌ای یک روز)

 دو. طرح موضوعات و معارف نهج البلاغه توسط مبلغان مناسبتی دانشگاهی و همچنین ائمه جماعات دانشگاه‌ها و همچنین مبالغان فعال در خوابگاه‌های دانشجویی، به صورتی هماهنگ، کاربردی و معطوف به نتیجه؛

سه. فضاسازی فرهنگی و برجسته‌سازی محیطی معارف نهج البلاغه در قالب‌هایی متنوع، جذاب و اثرگذار (به عنوان مثال، نصب المان‌ها، تابلونوشته‌ها و پارچه‌نوشته‌هایی در محیط‌های پر رفت و آمد دانشگاه با محوریت پیام‌های علوی.)

چهار. راه‌اندازی پویش‌های نهج البلاغه‌ای در مناسبت‌های مختلف و در فواصل زمانی مشخصی در طول سال؛

پنج. تأسیس یا فعال‌سازی کانون‌های فرهنگی نهج البلاغه در همه دانشگاه‌های کشور؛

شش. تأسیس یا فعال‌سازی انجمن‌های علمی با محوریت نهج البلاغه در همه دانشگاه‌های کشور؛

هفت. فعال‌سازی هیئات هفتگی دانشجویی با محوریت معارف و موضوعات مرتبط با نهج البلاغه؛

هشت. برگزاری مسابقات حفظ نهج البلاغه و حمایت ویژه از حافظان نهج البلاغه در دانشگاه‌ها؛

نه. برگزاری رویدادهای دانشجویی با موضوعات مرتبط با نهج البلاغه با دعوت از از چهره‌‌ها و شخصیت‌های مشهور و محبوب نهج البلاغه‌ای؛

ده. ارائه دوره‌های ضمن خدمت کارکنان با موضوعات نهج البلاغه؛ (به عنوان مثال موضوعاتی مثل «بهره‌وری سازمانی»، «وجدان کاری و رضایت‌مندی ارباب رجوع»، «نظم و انضباط اداری» و..)

یازده. راه‌اندازی بخشی با عنوان «کتابخانه تخصصی نهج البلاغه» در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌ها به منظور ایجاد بستر لازم برای پژوهش‌های و تحقیقات پیرامون معارف نهج البلاغه؛

دوازده. برگزاری «همایش‌ها»، «نشست‌های علمی» و «کرسی‌های ترویجی» با محوریت معارف نهج البلاغه؛ (در موضوعاتی مثل حقوق، حقوق بشر، محیط زیست، اقتصاد، سرمایه‌گذاری، تولید، مصرف، حکمرانی، علم و معرفت، فلسفه و حکمت، اخلاق و سبک زندگی، و ....)؛

سیزده. حمایت مادی و معنوی از پایان‌نامه‌‌ها و رساله‌ها با موضوعات مرتبط با نهج البلاغه؛

چهارده. تأکید بر ارائه درس «تفسیر موضوعی نهج البلاغه» توسط گروه‌های معارف در سراسر کشور؛

  • گروه خبری : عمومی
  • کد خبر : 5035

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید