آیت الله میرباقری همزمان با شب چهارم محرم، بیان کرد:
فرار و پشت کردن بیدلیل به دشمن در میدان جنگ، رفتن به سمت غضب الهی است/ امداد الهی، مهمترین پشتیبان مومنان در صحنههای نبرد است
آیت الله میرباقری با بیان اینکه فرار و پشت کردن به دشمن در میدان جنگ، رفتن به سمت غصب الهی است، گفت: خداوند همچنین به مومنان دستور میدهد که بعد از جنگ بدر، شما ملاقاتهای دیگری نیز با دشمن دارید و اجازه پشت کردن به دشمن ندارید بلکه باید بایستید و مبارزه کنید حتی اگر سخت باشد، همچنین خداوند متعال میفرماید اگر از دشمن فرار کنید، پناهگاه شما جهنم است و در واقع فرار از دشمن، رفتن به سمت غضب الهی است، البته دو استثنا در این مورد وجود دارد و باید به موقعیت و شرایط نیز توجه شود.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، آیتالله میرباقری در مراسم شب چهارم محرم هیات ثارالله که در مسجد الغدیر دانشگاه قم برگزار شد، عنوان کرد: خداوند متعال در سوره انفال زمانی که داستان اقدام وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) برای جنگ بدر را بیان میکند، هدف اصلی را در این صحنه، پیروزی حق بیان کردهاست، جنگ بدر نقطه آغاز پیروزیها و فتوحات بودهاست.
باطن میدان جنگ، درگیری قلوب و ارادهها است
وی افزود: میدان جنگ یک ظاهر و یک باطن دارد، ظاهر میدان جنگ، درگیری قوا و امکانات ظاهری است، باطن آن میدان درگیری قلوب و ارادهها است، وقتی قلوب انسان امداد شد، انسان ثبات قدم پیدا میکند، همینطور که در جنگ بدر اتفاق افتاد، پس از امدادهای الهی، خداوند دستور برخورد سنگین و سخت میدهد، علت این دستور هم آن نیز این است که دشمن قصد دارد بشر را به سمت دیگری ببرد و در مقابل راه خداوند و پیامبر خدا بایستد.
آیتالله میرباقری تصریح کرد: خداوند متعال با این دشمنان برخورد از سر رحمت ندارد بلکه اتفاقا دستور به مبارزه سخت با آنان را به مومنان میدهد، خداوند همچنین به مومنان دستور میدهد که بعد از جنگ بدر، شما ملاقاتهای دیگری نیز با دشمن دارید و اجازه پشت کردن به دشمن ندارید بلکه باید بایستید و مبارزه کنید حتی اگر سخت باشد، همچنین خداوند متعال میفرماید اگر از دشمن فرار کنید، پناهگاه شما جهنم است و در واقع فرار از دشمن، رفتن به سمت غضب الهی است، در مقابل کسانی که ایستادگی میکنند و به شهادت میرسند، خداوند متعال میفرماید این افراد نمردهاند بلکه اینان زندههای واقعی هستند.
وی تصریح کرد: خداوند متعال دو استثنا برای پشت کردن به دشمن قائل شدهاست و آن اینکه اگر کسی در مقابل دشمن تنها مانده است و پشت به دشمن میکند تا موقف خود را تغییر دهد و به میان جمعیت میرود تا با کمک یاران دیگری بجنگند، این فرد جزو کسانی نیست که مورد غضب الهی واقع شود چون میخواهد تنها موقف خود را تغییر دهد، همچنین زمانی که افراد برای مبارزه بهتر با دشمن، به دشمن پشت میکنند تا در یک موقعیت بهتر با او بجنگند این افراد نیز مورد غضب الهی نیستند چراکه هدف اصلی آنها جنگ با دشمن است نه فرار از او، در غیر این مورد پشت کردن به دشمن جایز نیست.
به موقعیت و زمان در مبارزه با دشمن دقت شود
وی خاطرنشان کرد: باید توجه شود که پیامبراکرم(ص) مامور بودند با کفار حتی تنها هم که بودند بایستند، اما امام علی(ع) باید ابتدا یک جمعیت و گروهی از انسانها را تربیت میکردند تا با این یاران با دشمنان بجنگند، امام علی(ع) با سه گروه ناکثین، مارقین و قاسطین باید مبارزه میکردند، در واقع هر درگیری منوط به زمان و موقعیت خودش است، امام علی(ع) با تربیت یاران خود در جنگهای متعدد با دشمنان مبارزه کردند و به تعبیر خود ایشان، چشم فتنه را کور کردند و تمام این بصیرتهایی که هماکنون ما از آن برخورداریم نتیجه همان مبارزات است.
آیت الله میرباقری بیان کرد: زمان امام صادق(ع)، زمان افول بنی امیه بود و بنی عباس بر سرکار آمد، شخصی به امام صادق(ع)، گفت که اگر امام علی(ع) یارانی به اندازه شما داشتند حتما مبارزه میکردند، ایشان به آن شخص نشان دادند که تنها ۱۷ نفر یار واقعی دارند در غیر این صورت قطعا با دشمن مبارزه میکردند، بنابراین باید به موقعیت و زمان در مبارزه با دشمن دقت شود.
وی گفت: خداوند متعال همچنین در سوره انفال پس از دعوت به مبارزه سخت و امداد الهی به یاران پیامبر اکرم(ص) فرموده است این خداوند بود که با دستان شما و به وسیله شما با دشمنان مبارزه کرد و خداوند شما را یاری کرد و این به دلیل ارتباطی است که میان خداوند و پیامبر اکرم (ص) برقرار بودهاست.
آیت الله میرباقری تصریح کرد: انبیا وجه الله هستند و کسانی که موحد باشند در زمان خود به انبیا و اوصیا الهی که بنگرند وجهالله را میبینند، در جمعبندی داستان جنگ بدر، به همین دلیل است که خداوند میفرماید ما بودیم که به وسیله و دستان شما بر دشمنان غلبه کردیم.
خداوند متعال میفرماید از دشمن نترسید بلکه از من بترسید
وی اضافه کرد: خداوند متعال میفرماید از دشمن نترسید بلکه از من بترسید و اگر میخواهید من شما را همراهی کنم این همراهی یک قواعدی دارد و خطاب به کفار نیز میفرماید بدانید که من مقابل شما و همراه مومنان هستم، وقتی من همراه مومنان باشم حتی چند هزار نفر هم باشید بازهم مومنان پیروز هستند، فقط لازم است که مومنان به تکالیف خود عمل کنند و با خدا باشند.
وی افزود: خداوند در ادامه تکالیفی را متوجه مومنان میکند، و میفرماید اگر میخواهید با پیامبراکرم(ص) همراه باشید و نصرت الهی همراه شما باشد باید به تکالیف خود عمل کنید.
نظر دهید