رئیس گروه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه قم، خبر داد:
طراحی سامانه بومی رضایتسنجی ارباب رجوع دانشگاه قم
رئیس گروه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه قم گفت: طرح "سنجش رضایت مردم از کارکنان دولت" که توسط وزارت کشور به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده، دارای ایرادات اساسی است و اگر همان نسخه در دانشگاه قم اجرا میشد، حقوق تعداد زیادی از همکاران خدوم و زحمتکش تضییع میشد؛ از این رو، گروه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه قم با بررسی دقیق و کارشناسی و با همکاری و مشورت مرکز انفورماتیک و مدیریت برنامه، بودجه، تحول اداری و بهرهوری و سایر بخشهای مرتبط، تصمیم گرفت سامانهای بومی و متناسب با شرایط دانشگاه طراحی کند.

حجت الاسلام دکتر محمد نوذری فردوسیه در گفت وگو با واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم عنوان کرد: اجرای طرح رضایتسنجی ارباب رجوع در دانشگاه قم، به دلیل تأکید نهادهای بالادستی از جمله وزارت کشور بر اهمیت این موضوع، نه یک انتخاب، بلکه ضرورتی اجتنابناپذیر بود. به علاوه، اجرای آن تأثیر مستقیم بر ارزشیابی سالانه دانشگاه دارد. بنابراین ما موظف بودیم این طرح را در دستور کار قرار دهیم تا جایگاه دانشگاه در نظام ارزیابی ملی حفظ شود.
وی افزود: البته طرح "سنجش رضایت مردم از کارکنان دولت" که توسط وزارت کشور به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده، دارای ایرادات اساسی است و اگر همان نسخه در دانشگاه قم اجرا میشد، حقوق تعداد زیادی از همکاران خدوم و زحمتکش تضییع میشد؛ از این رو، گروه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه قم با بررسی دقیق و کارشناسی و با همکاری و مشورت مرکز انفورماتیک و مدیریت برنامه، بودجه، تحول اداری و بهرهوری و سایر بخشهای مرتبط، تصمیم گرفت سامانهای بومی و متناسب با شرایط دانشگاه طراحی کند تا هم اهداف کلان وزارت کشور محقق شود و هم حقوق همکاران محفوظ بماند.
حجت الاسلام نوذری با اشاره به ناکافی بودن روشهای فعلی ارزشیابی کارکنان گفت: از آن جا که روشهای موجود نمیتوانستند تلاشهای صادقانه همکاران را بهطور کامل منعکس کنند؛ ضرورت طراحی یک نظام دقیقتر و عادلانهتر بیش از پیش احساس شد. در واقع، مجموعه این عوامل ــ تأکید نهادهای بالادستی، ایرادات طرح رضایت سنجی وزارت کشور و ناکارآمدی روشهای پیشین ــ ما را به این نتیجه رساند که باید سامانهای اختصاصی برای رضایتسنجی ارباب رجوع در دانشگاه قم راهاندازی کنیم.
وی ادامه داد: این طرح فرصتی است تا همکارانی که با خلوص نیت و تلاش شبانهروزی در مسیر ارتقای کیفیت خدماترسانی به مراجعان و تحقق اهداف و آرمانهای دانشگاه گام برمیدارند، دیده شوند و مورد تشویق مسئولان قرار گیرند. این موضوع نه تنها انگیزهای مضاعف برای همکاران ایجاد میکند، بلکه در نهایت به ارتقای کیفیت خدمات دانشگاه منجر خواهد شد.
رئیس گروه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه قم در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: نگرانی برخی همکاران که ارباب رجوع مستقیم ندارند نیز کاملاً بهجا بود. به همین دلیل، ما پیشبینی کردهایم که ارزشیابی همکاران ارجمند از روشهای متنوع دیگری نیز انجام شود تا حقوق هیچیک از کارکنان تضییع نشود. زیرا هدف ما ایجاد یک نظام جامع و عادلانه برای ارزیابی عملکرد همه همکاران است.
وی در پایان تأکید کرد: از آنجا که این طرح در بسیاری از دستگاههای دولتی کشور در حال اجراست، دانشگاه قم نیز نمیتوانست از این جریان ملی عقب بماند. بنابراین، با نگاه پیشرو و با طراحی سامانهای متناسب با شرایط خاص خود و با بهرهگیری از ظرفیتهای مرکز انفورماتیک و مدیریت برنامه، بودجه، تحول اداری و بهرهوری، نه تنها همگام با سایر دستگاهها حرکت کرده، بلکه الگویی صحیح و عادلانه برای اجرای این طرح در سطح کشور ارائه خواهد داد.
نظر دهید