رئیس دانشگاه قم در اختتامیه همایش ملی علوم انسانی اسلامی بیان کرد:
دنیا تشنه شنیدن حرف های انقلاب اسلامی است/ ضرورت تبیین و ترویج مفاهیم انقلاب اسلامی در سراسر جهان
رئیس دانشگاه قم گفت: دنیا تشنه شنیدن حرفهای انقلاب اسلامی است و منتظر است تا ایدههای آن را دریافت کند. متأسفانه ما نه توانستهایم این مفاهیم را درست تبیین کنیم و نه بهخوبی ترویج کنیم، و در کلیشههای قبلی باقی ماندهایم.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، دکتر احمدحسین شریفی، در مراسم اختتامیه «همایش ملی علوم انسانی اسلامی در افق بیانیه گام دوم انقلاب» که در دانشگاه قم برگزار شد، با تشکر از دستاندرکاران این همایش و پیشنشستهای فراوان آن، بر لزوم توجه جدیتر مراکز علمی و حوزوی به تبیین ابعاد مختلف بیانیه گام دوم انقلاب تأکید کرد و گفت: متأسفانه با وجود اصرار مقام معظم رهبری بر بیانیه گام دوم انقلاب، در هفت یا هشت سال گذشته، این سند مهم آنچنان که باید مورد عنایت قرار نگرفته است.
وی بخش مرکزی سخنان خود را به تبیین یکی از گزارههای آغازین بیانیه گام دوم و پیوند آن با علوم انسانی اسلامی اختصاص داد و افزود: در این بیانیه، انقلاب اسلامی به عنوان آغازگر عصری جدید در عالم توصیف شده است؛ زمانی که جهان میان شرق و غرب مادی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمیبرد؛ انقلاب ایران با قدرت پا به میدان نهاد، چارچوبها را شکست و نشان داد که دین و دنیا میتوانند در کنار هم باشند و این تمدن در حال ظهور، دوگانههای کاذب را یگانه میکند و در آن هیچ پارادوکسی وجود ندارد.
رئیس دانشگاه قم، با اشاره به اینکه تمامی نظامهای مدرن پیش از انقلاب ایران، در بستر اومانیسم و با پیشفرض حذف دین از صحنه اجتماع رشد کرده بودند، افزود: انقلاب اسلامی در چنین فضایی ظهور کرد و علیرغم همه مشکلات، محدودیتها، تحریمها و تهدیدها، این 47 سال همواره در حال پیشرفت در همه ابعاد بوده است. این انقلاب، دین را در جایگاه یک نهاد فراتر از نهادهای معمول اجتماعی قرار داد و گفت همه نهادها از خانواده و اقتصاد تا سیاست و تعلیم و تربیت، باید اسلامی شوند. مأموریت اصلی آن، اقامه دین در کلیت فردی و اجتماعی آن بود.
دکتر شریفی با استناد به سخنان حضرت امام خمینی(ره)در نوفل لوشاتو، مبانی اعتقادی این انقلاب را اینگونه تشریح کرد: امام فرمودند ریشه همه اعتقادات ما اصل توحید است؛ در برابر انسانمحوری، ما خدا محوری را قرار میدهیم. از این اصل میآموزیم که انسان باید فقط در برابر خدا تسلیم باشد. بنابراین، هیچ انسانی حق ندارد دیگران را به تسلیم در برابر خود مجبور کند. این، همان آزادی بشر از دیدگاه اسلام است. قانونگذاری تنها در اختیار خداست و سعادت در گرو اطاعت از قوانین الهی است. انحطاط بشر نیز ناشی از سلب آزادی و تسلیم در برابر غیرخداست. از همین اصل، برابری ذاتی همه انسانها در پیشگاه خدا و برتریجوییشان تنها بر مبنای تقوا استنباط میشود.
وی تأکید کرد: این سخنان امام که دلالتهای اجتماعی، سیاسی و بینالمللی را از توحید استخراج میکند، باید دقیقاً مطالعه، تدریس و تداوم یابد. بدون این مبانی، در انتزاعیات باقی میمانیم. اینجا است که عمق اختلاف ریشهای ما با سایر نظامها مشخص میشود؛ اختلاف بر سر "زمین بازی" و "ریلگذاری" است، نه تعداد واگنها. انسان و عالم در نگاه انقلاب اسلامی، چیز دیگری است.
رئیس دانشگاه قم در ادامه با طرح پرسشی بنیادین،به نقد وضع موجود پرداخت و افزود: با توجه به این مبانی، آیا خردمندانه است که تحقق چنین رسالت بزرگی را از علوم انسانی غربی طلب کنیم؟ این علوم، تناسبی با جهانبینی اسلامی ما ندارند، فهمی از انسان اسلامی ندارند و نمیتوانند چنین هدفی را محقق کنند. تکیه بر آنها برای برپایی دین در جامعه، مانند تکیه بر باد است و نتیجهای جز سقوط نخواهد داشت.
دکتر شریفی خطاب به حاضران و مدافعان انقلاب در جهان گفت: اگر به دنبال تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی هستیم، چارهای جز تمرکز بر اسلامیسازی علوم انسانی نداریم. امروز حدود ۵۰ درصد دانشجویان و ۳۵ درصد اعضای هیأت علمی کشور در حوزه علوم انسانی فعال هستند، اما باید پرسید: این علوم انسانی را چگونه ترویج میدهیم؟ فضای کلی برای اندیشه علوم انسانی اسلامی هنوز تنگ است.
وی در پایان با بیان یک فرصت تاریخی،خاطرنشان کرد: دنیا تشنه شنیدن حرفهای انقلاب اسلامی است و منتظر است تا ایدههای آن را دریافت کند. متأسفانه ما نه توانستهایم این مفاهیم را درست تبیین کنیم و نه بهخوبی ترویج، و در کلیشههای قبلی باقی ماندهایم. باید این راه را که امام نشان دادند، با قوت ادامه دهیم.

نظر دهید