• 1404/02/17 - 20:21
  • - تعداد بازدید : 162
  • - تعداد بازدیدکننده : 147
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

علم ما حکمت‌بنیان نیست

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: تا زمانی که شورای گسترش و شورای برنامه‌ریزی در وزارت علوم متمرکز است، دانشگاه‌های ما مهارت محور نمی‌شود و آمایش در دانشگاه‌ها شکل نخواهد گرفت، متاسفانه علم ما حکمت‌بنیان نیست لذا اراده ما بر این است که یک استقلالی به دانشگاه داده شود تا علم حکمی شکل بگیرد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در مراسم بزرگداشت مقام استاد که شامگاه ۱۷ اردیبهشت در دانشگاه قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت مقام شامخ معلم، عنوان کرد: قطعا اگر مقام معلم گرامی‌داشته شود، مقام علم و متعلم نیز تکریم می‌شود؛ چه بسا بهتر است چندین بار در سال از معلمان و کسانی که در راه علم می‌کوشند و کم‌فروشی نمی‌کنند، قدردانی شود.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری افزود: جا دارد که از آیت‌الله قاضی خرم‌آبادی نیز در این نشست یاد کنیم، چراکه ایشان در تاسیس دانشگاه قم بسیار زحمت کشیدند و از مال شخصی خود در ایجاد و تاسیس این دانشگاه صرف کردند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یک اصطلاحی را بنده به کار برده‌ام که علم حکمی یا علمی که متصف به حکمت است، نام دارد که در برابر علم سنتی و مدرن قرار می‌گیرد، در غرب در دوره قرون وسطا اصطلاح سنت یا «tradition» مطرح بود، بعد از رنسانس واژه «modern» به کار برده شد، به نظر من تفاوت این دو در این بود که مدرن یک حقیقتی بود از معرفت و علم و فلسفه تا سبک زندگی را شامل می‌شد و گوهر آن سه رکن اصالت انسان، اصالت دنیا و اصالت فاعل شناسای انسانی بود.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه تصریح کرد: این سه رکن اگر در هر مفهومی ظهور پیدا کند، آن را مدرن معنا می‌کنند، مثل فلسفه‌مدرن؛ اما در سنت گوهرش اصالت ایمان بود و همه‌چیز تابع ایمان بود، در دوره‌ی مدرن برخی اصالت عقلی شدند و برخی اصالت تجربی شدند، از ماکس‌وبر به بعد، عقل به معنای عقل ابزاری بود.

وی اضافه کرد: در قرون وسطی، دغدغه عقل معاد و عقل ایمانی بود، اما در دوره مدرن، دغدغه عقل معاش بود، و گویا این دو را نمی‌توان باهم جمع کرد؛ در کنار این دو چارچوب نظری، خوب است از علم حکمی سخن بگوییم، علمی که حکمت بنیان است، منظور از حکمت، فلسفه ملاصدرا و ابن‌سینا نیست، مقصود من از حکمت، حکمت در قرآن است.

حجت الاسلام و المسلمین خسرو پناه خاطرنشان کرد: خداوند در سوره بقره، حکمت را که نتیجه‌اش خیر کثیر است می‌گوید با اولی‌لالباب پیوند دارد، لب که خرد ناب است، جمع خردها است، اگر کسانی از عقل معاد، عقل معاش، عقل نظری و عقل عملی بهره‌مند باشند، جزو اولی الالباب هستند.

وی گفت: در قرآن، لب حدفاصل بین عقل و فواد است، فواد آن عقل نابی است که پخته شده‌است، قلب جایگاهی است که وحی بر آن نازل می‌شود، حکمت به اولی الالباب داده‌می‌شود، لذا لقمان، حکیم بود نبی نبود، شیطان نیز بر قلب انسان آسیب وارد می‌کند وقتی قلب آسیب ببیند بر لب و عقل نیز آسیب وارد می‌کند، حکمت، فقط از سنخ دانش نیست بلکه از سنخ بینش، گرایش، منش و کنش است.

حجت الاسلام و المسلمین خسرو پناه گفت: حکمت ساحت نظر تا عمل را در برمی‌گیرد، فلسفه ما نیز اگر حکمی شد یعنی فلسفه‌ای که فقط به عقل نظری و عملی بسنده نکند و به عقل معاشی تسری پیدا کند که از عقل معاد نبریده باشد، آن زمان است که فلسفه، حکمی شود.

وی تاکید کرد: فلسفه ما میراث غنی فلاسفه ما است که برخی از این فلاسفه به عقل معاش نیز پرداخته‌اند، فلسفه وقتی حکمی است که اولی الالباب به آن بپردازند و این باید در جامعه تسری پیدا کند، علم ما متاسفانه علم حکمی نیست برای همین است که فارغ‌التحصیلان ما نمی‌توانند علم خود را در جامعه پیاده کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اگر علم ما حکمی شد، معلم و‌متعلم ما نیز حکمی است، این هجمه‌ای که برای گرفتن مدرک دکتری در کشور ما وجود دارد، در جوامع دیگر نیست، با مدرک کارشناسی و‌کارشناسی ارشد اگر علم حکمی باشد، می‌تواند در جامعه موفق باشد.

وی اظهار کرد: دغدغه‌ی ما در شورای فرهنگی همین مسیری است که گفته‌شد، در اسناد مختلف بنا براین بوده که بر اساس همین تعریف از حکمت، مهارت‌پروری داشته باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: تا زمانی که شورای گسترش و شورای برنامه‌ریزی در وزارت علوم متمرکز است، دانشگاه‌های ما مهارت محور نمی‌شود و آمایش در دانشگاه‌ها شکل نخواهد گرفت، متاسفانه علم ما حکمت‌بنیان نیست و اراده ما بر این است که یک استقلالی به دانشگاه داده شود تا علم حکمی شکل بگیرد، به نظر من هم‌اکنون دانشگاه‌های ما نسل دوم است و ما هنوز نیازمند تلاش در این زمینه هستیم.

  • گروه خبری : عمومی
  • کد خبر : 5138
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید