مهندس غفاري، مدير پيام رسان ايتا:
نسبت به پيامرسان ايتا بيمهري شد/ پيامرسانهاي داخلي امنتر هستند
محتوای صفحه
مدير
يك پيامرسان داخلي با بيان اينكه حمايت لازم از پيامرسانهاي داخلي صورت
نگرفته است و نسبت به پيامرسان ايتا نيز بي مهري شده است، گفت: پيام
رسانهاي ايراني قطعا امنيت بالاتري نسبت به پيامرسانهاي خارجي دارند.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه قم، مهندس محسن غفاري در آيين تجليل از
پيامرسان ايتا كه در دانشگاه قم برگزار شد، عنوان كرد: انقلاب اسلامي
ايران و نهضت امام خميني باعث ايجاد يك روحيه خودباوري در كشور شد و جوانان
در عرصههاي مختلف شعار ما ميتوانيم را عملي كردند.
وي افزود: براي ساختن يك تمدن اسلامي، نياز است كه جوانان انقلابي و معتقد
در همه عرصهها حضور پيدا كنند و بهترين فضا براي فعاليت دانشگاه است و من
بهترين دانشگاه را دانشگاه قم ميدانم.
مديرعامل پيامرسان ايتا بيان كرد: فعاليتهاي شركت دانش بنيان انديشه ياوران تمدن امروز از سال ۸۵
در مركز رشد دانشگاه قم آغاز شد و تحقيقات به انجام رسيد؛ حمايتهاي
دانشگاه قم و مركز رشد اين دانشگاه در پيشرفت شركتهاي دانش بنيان اثر
بسزايي دارد.
وي ادامه داد: تكنولوژي پيام رسان، تكنولوژي بسيار پيچيدهاي است و مديريت و
انتقال داده بين تعداد زيادي كاربر بسيار دشوار است و قطعا كساني كه اين
تكنولوژي را در اختيار دارند به دنبال اين هستند كه هركسي به اين تكنولوژي
دست پيدا نكند.
غفاري تصريح كرد: سلطه و سيطره كشورها اغلب از حالت نظامي خارج شده است و
به فضاي مجازي كشيده شده است و هركسي بتواند در اين فضا تاثيرگذاري بيشتري
داشته باشد، موفق تر خواهد بود ولي متاسفانه كوتاهيهايي در كشور براي اين
موضوع وجود دارد.
وي اضافه كرد: تمدن امروز كشور متاسفانه در اختيار نظامهاي سلطه است كه
فحشا بخش كوچكي از آن است و اگر از قبل در اين خصوص مديريت صورت ميگرفت،
شرايط بسيار بهتر بود ولي اكنون نيز جوانان كشور توانستهاند موفقيتهاي
خوبي در اين حوزه كسب كنند و بايد حمايت درست و مناسبي از آنها صورت
بگيرد.
مديرعامل شركت دانش بنيان انديشه ياوران تمدن امروز گفت: از ۵
سال پيش اقدامات براي راهاندازي يك پيامرسان داخلي آغاز شد و كدنويسيها
صورت گرفت و توانستيم به اين تكنولوژي دست پيدا كنيم؛ البته موفقيت در اين
حوزه هم نياز به پيشرفتهاي نرم افزاري دارد و هم امكانات سخت افزاري لازم
است.
وي ادامه داد: در حوزه نرم افزار، جوانان و نخبگان كشور توانستند موفق عمل
كنند ولي هنوز در بخش سخت افزاري كه همان زيرساخت شبكه ملي اطلاعات كشور
است، ضعف داريم و گاهي در اين خصوص كوتاهي هايي نيز صورت ميگيرد.
غفاري تاكيد كرد: وضعيت شبكههاي اجتماعي واقعا مناسب نيست و حتي خود
مسئولين هم اذعان دارند كه جرئت نميكنند فرزندان خود از اين فضا استفاده
كنند و بايد يك اقدام اساسي در اين خصوص انجام شود؛ حمايت از پيام رسانهاي
ايراني راهكاري است كه ميتوان از يك فضا و بستر امني براي تبادل اطلاعات
استفاده كرد.
وي گفت: در حال حاضر تعداد نصب پيام رسان ايتا از ۳ميليون و ۷۰۰هزار گذشته است ولي ۱ميليون ۱۰۰هزار
كاربر فعال دارد؛ اين پيامرسان مهندسي معكوس تلگرام است و سعي شده است
تمام امكانات آن پيام رسان در ايتا اجرا شود ولي ايدههاي جديدي نيز مانند
ترندينگ و هشتگ را اجرا كرده ايم كه براي اولين بار در پيام رسانها انجام
ميشود؛ هچنين جستجوي پيشرفته در تمام كانالهاي عمومي از قابليتهاي نويني
است كه در پيام رسان ايتا اجرا شده است.
غفاري در خصوص راهكارهاي جذب مخاطبان به پيامرسانهاي داخلي گفت:
ميتوانيم به مرور با اضافه كردن خدماتي از قبيل پرداخت و خدمات دولت
الكترونيك، مخاطبان داخلي را جذب كنيم، در كشور چين اين اتفاق رخ داده است و
ما نيز ميتوانيم اين اقدامات را انجام دهيم، البته انجام آنخ نياز به يك
همت اساسي و حمايت مسئولين دارد.
مدير پيام رسان ايتا گفت: فيلترينگ تلگرام نياز به يك پيش زمينه داشت، دولت به پيام رسانها اعلام كرد كه ۵ميليارد تومان وام به آنها اعطا ميشود؛ ولي براي جايگزين كردن يك پيام رسان ايراني به جاي تلگرام، به يك اعتبار ۵۰ميلياردي جهت ايجاد زيرساخت، نياز است.
وي اضافه كرد: پيام رسان ايتا از پيام رسانهاي پر رونق كشور است و از لحاظ
گردش اطلاعات و حجم كاربر، دومين پيام رسان برتر كشور است و تنها در
كانالهاي عمومي، روزانه ۳۴ميليون پيج ويو صورت ميگيرد.
غفاري تصريح كرد: مركز ملي فضاي مجازي اعلام كرد كه از پيامرسانهاي بالاي
يك ميليون كاربر فعال حمايت ميكند و سازمانهاي دولتي از اين پيامرسانها
استفاده كنند ولي با وجود اينكه ايتا مدت زيادي است كه از حجم ۱ميليون كاربر گذشته است، مورد كم لطفي قرار گرفت.
وي
اظهار كرد: از زماني كه فرايند ايجاد پيام رسان ايتا شروع شد، مركز ملي
فضاي مجازي اصرار داشت كه ديتا سنترها به تهران منتقل شود ولي به دليل وجود
ديتاسنترهاي قوي در استان قم، اصرار داشتيم كه در قم فعاليت كنيم و بي
مهريها از آن زمان شروع شد و اين شايد به اين دليل باشد كه همچنان به
ظرفيت علمي جوانان قمي باور ندارند.
مدير پيامرسان ايتا تاكيد كرد: بايد در حوزه فضاي مجازي موضوعات فرهنگي
اولويت قرار بگيرد و نبايد به دنبال مسائل اقتصادي و اولويتهاي فرهنگ غربي
باشيم؛ در اتفاقات اخير ديديم كه اينستاگرام به دليل قوانين خود، صفحه
افراد مربوط به سپاه پاسداران و صفحههاي انقلابي را مسدود كرد؛ آنها طبق
سياستها و قوانين خود رفتار ميكنند و فعاليت در اين فضا بسيار دشوار است و
نياز است كه يك بستر بومي در اين خصوص ايجاد شود تا بتوانيم آزادانه
ديدگاههاي خود را به اشتراك بگذاريم.
وي در خصوص حمايتهاي دولت از پيامرسانهاي داخلي گفت: وزارت ارتباطات بنا
شد پهناي باند و وام در اختيار پيامرسانهاي ايراني قرار دهد كه پيام
رسان ايتا از وام استفاده نكرد و پهناي باند نيز به طور درستي اختصاص نيافت
و تنها ۱۰ديتا سنتر و تعدادي رِك براي ديتا سنترها از وزارت به پيام رسانها اختصاص پيدا كرد.
غفاري اظهار كرد: بزرگترين دشمن پيامرسانهاي ايراني، كانالهاي بزرگ
تلگرام بودند؛ طي جلساتي كه با آنها داشتيم بنا بود حمايتهاي دوجانبه
صورت گيرد ولي در زمان فيلترينگ تلگرام، به شدت همين كانالها به
پيامرسانهاي ايراني هجمه وارد كردند و در عمل حمايت نكردند.
وي در خصوص ميزان امنيت پيامرسانهاي داخلي گفت: پيام رسان ايراني از جهت
مخاطب قطعا امنيت بالاتري دارند؛ طبق پژوهشهاي مركز ملي فضاي مجازي، تنها ۹درصد
مردم اعلام كردند كه به دليل عدم وجود امنيت، حاضر نيستند در
پيامرسانهاي ايراني فعاليت كنند و ايجاد جو عدم امنيت پيامرسانهاي
داخلي، كار دشمنان بوده است؛ قطعا در پيام رسانهاي ايراني پيگيري موارد
قضايي و مجرمانه بسيار راحت تر است و اين سبب ميشود كه امنيت مردم بيشتر
تامين شود؛ البته طبق دستور دادستاني اطلاعات اشخاص تحت هيچ شرايطي در
اختيار هيچ نهاد و ارگاني قرار نميگيرد و تنها در خصوص پيگيريهاي خاص
قضايي از اطلاعات استفاده ميشود.